Ogenschijnlijk herkenbaar Hoe ga je om met de geschiedenis van je land, van je ouders? Voor veel Duitse kunstenaars is dat nog altijd een vraag die ertoe doet. Ook meer dan zestig jaar na dato zit d rampzalige geschiedenis van de oorlog nog altijd in de Duitse zenuwen. Juist de kunstenaars als Lüpertz, A.R.Penck, Kiefer en de pas overleden Immendorf die de oorlog niet eens bewust hebben meegemaakt, hebben zich in hun werk willen verhouden tot dat collectieve complex. Door het in beeld te brengen, te onderzoeken, te waarschuwen en vooral af te rekenen. Met het gevoel van schuld dat van de zwijgende daders verhuisd was naar hun kinderen. Roger Wardin (Berlijn, 1971) is een leerling van Jürgen Immendorf. En dus van een jongere generatie Duitse kunstenaars. Wardin spoelt mee met de golf belangrijke schilders die de laatste jaren internationaal zijn doorgebroken. Neo Rauch, Matthias Weisscher, Daniel Richter, figuratief werkende schilders. Schilders met een verhaal, net als Roger Wardin. Bij galerie Livingstone is zijn tweede solo-tentoonstelling te zien van schilderijen die een sterk (foto)grafisch karakter hebben. We zien een beeld van twee meisjes, in uniform, blijmoedig lachend, de gezichten uitgelicht. Het roept de herinnering op aan de valse, triomfalistische beelden die Leni Riefenstahl in dienst van de Nazi’s de wereld in stuurde van de helden van het fascisme. Sterk, blond en met een levenskrachtige blik vol vertrouwen de toekomst in kijkend. Juist door het uitlichten van zo’n gezicht roept Wardin die associatie op, meer dan door het letterlijk te tekenen. Maar als je denkt dat je het beeld te pakken hebt, vloeit het zo weer weg in een bijna altijd zwarte achtergrond. Alsof de dunne acryl- en olieverf een abstracte sluier willen leggen over de wereld die Wardin zoekt. Je ziet een tankstation, een huis, een naaiatelier in de voormalige DDR: ogenschijnlijk normaal en herkenbaar, maar Wardin heeft op een David Lynch-achtige manier in dat beeld een verborgen code verwerkt die maakt dat we associërenderwijs het beeld wat we zien vergroten. In de wereld van Wardin gebeurt veel meer dan je te zien krijgt. Het verhaal gaat met het beeld aan de haal, niet langs de moreel bezwaarde lijnen die we van de oudere grote Duitse meesters kennen. Het verhaal dat Wardin oproept vloeit voort uit het beeld en kan zo het eigen verhaal van de kijker worden. Van zijn leermeester Immendorf kun je zeggen dat die de schuld in beeld gebracht heeft. Roger Wardin is de schilder van de nieuwsgierigheid. Zijn schilderijen zijn passages, tussen verleden en heden, stad en natuur, beeld en verhaal. Maar van alles wat de nieuwsgierigheid opwekt, krijgen we maar een glimp te zien. Roger Wardin: Passage t/m 19 juli in Livingstone Gallery, Den Haag info: 070-3609428 of www.livingstonegallery.nl Prijsindicatie: € 1900 - € 7500 Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad, bijlage Persoonlijk, 5 juli 2008 Terug naar overzicht |