Een carrosserie als een prehistorisch skelet

Zijn grootste beeld, Rigid Parts, ligt in delen op de vloer van de galerie. Gedeconstrueerd, teruggebracht tot losse stukken die ooit in elkaar gepast lijken te hebben en nu tot een gescheiden bestaan veroordeeld zijn. De ordening is symmetrisch, aan het toeval voorbij. De fijn geslepen polyester stukken, met een huidkleurig pigment, hebben wat weg van een skelet van een prehistorisch dier waarvan de kop ontbreekt. Zo los van elkaar, zouden het net zo goed ook art deco-ornamenten kunnen zijn die ooit een huis sierden. Een beeld van Olaf Mooij roept kennelijk van alles op. We vertalen het in termen van wat ons vertrouwd is, maar iets banaals, een auto, zien we pas op het tweede oog. Dit is inderdaad een auto. Dit zijn delen van de carrosserie, gestileerd natuurlijk en daardoor losgemaakt van de letterlijke verwijzing. De auto is het uitgangspunt voor al de beelden die Mooij in deze tentoonstelling laat zien. Soms amper nog als auto herkenbaar, omdat hij die vorm geabstraheerd heeft tot een contour, een profiel, een doorsnede, een onderdeel. En uitgevoerd in diversiteit aan materialen als polyester, transparante rubber, giethars of bont die in ieder geval gemeen hebben dat ze de beelden tactiel maken. Een auto van Olaf Mooij wil je aanraken.

Elk beeld is een auto in staat van eindeloze metamorfose. Als een vloerkleed, een lijkwade met een print, een gewei aan de muur, opgezet dier, een insect. En ook wat zich aanvankelijk laat aanzien als een embryo op sterk water blijkt een autootje te zijn, in staat van wording. Zo conserveren wij wat we waardevol vinden. Ook de auto, als een rijke bron van verbeelding.

Olaf Mooij, Relics of a Bygone Era, tot 22 mei in galerie BuroDijkstra, Keileweg 26, Rotterdam, 06-55894617. De prijzen variëren van € 200 tot € 9000.

Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad, bijlage Persoonlijk, 24 april 2010




Terug naar overzicht