Door verf gedreven

Robbert-Jan Gijzen (Weert, 1974) is trouw aan galerie Slewe en de galerie aan hem. Hij exposeert daar sinds 2000 om de twee jaar. In 1999 was hij een van de winnaars was van de Koninklijke Subsidie, hij studeerde aan De Ateliers in Amsterdam.

Hoezeer hij in zijn werk ook voortborduurt op zijn vaste schilderkunstige benadering, zijn werk oogt toch elke keer anders. Hij werkt in series die je kunt benoemen naar de kleur van zijn werk. Na een “zwarte” en een “gele” periode laat hij nu werk zien waarin het alleen om rood en blauw gaat. Rood en blauw, in het palet van Gijzen twee harde kleuren die een niet ophoudend gevecht met elkaar lijken aan te gaan. Alsof ze elkaar de dominantie betwisten en nergens in elkaar willen opgaan.

Gijzen is een echte schilder. Hij zet de olieverf dik en pasteus op het doek. De bewegingen waarmee hij dat doet zijn overal zichtbaar. Hoe stevig de verf soms ook ingezet wordt, Gijzen is geen materieschilder. Zijn uitgangspunt zijn teksten die hij van de straat plukt. Graffiti die opgaat in het beeld, want zijn bedoeling is niet de inhoud van de tekst maar de vorm van de letters. Die zijn een aanleiding om te schilderen, de letters worden verf en kleur. Zo groeit onder zijn handen een autonoom beeld. Een compositie die altijd in beweging en tegelijk in evenwicht is. Boven of onder, links of rechts, er is niet één exclusieve manier om zijn werk te “lezen”. Het beeld dat Gijzen schept is langs verschillende kanten toegankelijk, het laat zich van alle kanten bekijken.

Gijzens werk heeft iets van het abstract expressionisme en heeft tegelijk ook een sterk conceptuele kant. Misschien is die wel het belangrijkst. Het gaat altijd om de kleur, de verf, om de letters die de verf in bedwang houden en zo ook een ritme geven. Het gaat dus met andere woorden om het schilderen zelf. En altijd wringt er iets. Alsof de verf zich niet wil laten dwingen, alsof het schilderij het beeld niet in bedwang kan houden. Het beeld dat over de randen van het schilderij heen lijkt te willen gaan. De intens geschilderde kleuren rood en blauw lijken grillige aardschollen die tegen elkaar aanbotsen en weer van elkaar afdrijven, gestuurd als ze worden door krachten die onder het oppervlak woeden. Dat maakt de schilderijen spannend en eigenzinnig, hun geheim geven ze nooit helemaal prijs.

Gijzen werkt op formaten die variëren van klein tot heel groot, nooit helemaal vierkant. De prijzen zijn alleszins redelijk. Het kleinste meet 35 bij 45 cm en kost € 1.700, het grootste formaat moet € 10.000 kosten. Maar over welke omvang het ook gaat, elk doek is een echt schilderij waarop je niet uitgekeken raakt.

Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad, bijlage Persoonlijk, van 12 januari 2008




Terug naar overzicht