De slaap van de rede

 

Beeldend kunstenaar Fernando Sanchez Castillo onderzoekt in zijn werk de relatie tussen kunst en politieke macht, tussen individu en massa. In zijn solotentoonstelling herschept en ontleedt hij de beelden uit onze cultuur die wij hiermee associëren. Zo’n inmiddels iconisch geworden beeld is dat van de anonieme student die op in 1989 op het Plein van de Hemelse Vrede in Peking in zijn eentje de tanks tegenhield. En daarmee symbool is geworden van het individu dat de politieke macht bevecht die vrij spel heeft als de rede slaapt.

Prominent in de ruimte staat het beeld Tankman, tas en jas in de hand, precies zoals hij voor het oog van de televisiekijkende wereld stond tegenover de tank die hem niet durfde te verpletteren. Het gezicht heeft Castillo samengesteld uit dat van vijf Chinese studenten. Zo is het gezicht anoniem en tegelijk universeel geworden en staat het voor iedereen. In de reusachtige hoogte van het witte beeld zit een subtiele referentie naar de kunstgeschiedenis. Met zijn 5 meter en 16 centimeter verwijst het naar het Michelangelo’s beeld van David, de bijbelse held die met een steen de machtige Goliath velde.

De steen, in handen van David een primitief wapen, in handen van de kunstenaar het begin van een beeld, in handen van de musicus een muziekinstrument. In een prachtige video laat Castillo een orkest zien uit het Peruaanse leger dat geleid door een componist-dirigent muziek maakt met stenen. Zo ontmantelt de kunst het onmenselijke gezicht van de macht.

Wat Rabo Kunstzone hier laat zien, is niet wat je verwacht van een bedrijfscollectie. Zo’n heldere tentoonstelling die een belangrijk statement afgeeft over onze beeldcultuur is van museaal niveau. En nog voor iedereen toegankelijk ook.

 

 

Gepubliceerd in de bijlage Persoonlijk van het Financieele Dagblad, 11 mei 2013

 

 

 

 




Terug naar overzicht